Aprenentatges d’innovació: Entrevista a Marc Centellas, gestor de la Innovació a Gebro Pharma

Seguim inspirant l’ecosistema de Som-Inn Port a partir de les bones pràctiques d’innovació aplicades a altres organitzacions.  Avui convidem a en Marc Centellas, gestor de la innovació als laboratoris Gebro Pharma, S.A.

Ens interessa el seu cas, per haver estat implicat en la creació de la unitat d’innovació en una empresa farmacèutica familiar que, en la seva franquícia a l’Estat Espanyol, es composa de gairebé 150 treballadors, l’equivalent a una PYME. Un perfil que encaixa especialment amb l’Ecosistema d’Innovació Oberta del Port de Tarragona.

En aquesta entrevista, Marc ens explica per tant com ha estat l’experiència d’impulsar la innovació oberta des d’una empresa familiar i quins han sigut els principals reptes i oportunitats que ha viscut en el procés.

          _________________

Marc Centellas té 42 anys, va estudiar farmàcia a la Universitat de Barcelona, i és MBI (Master in Business Innovation) per Deusto Business School. Es considera una persona observadora i curiosa. Cuinar, el bricolatge i fer esport el relaxa. Viu en parella i és pare de 3 criatures.  

              __________________

 

 

 

Bon dia Marc. Per a nosaltres és un gust comptar amb la teva participació en aquesta iniciativa  i volem agrair-te la teva disposició a donar-nos aquesta entrevista

Explica’ns quin ha estat el teu recorregut professional per arribar a ser el responsable d’innovació a Gebro Pharma?

Mentre estudiava la carrera de farmàcia vaig fer pràctiques en un laboratori veterinari. Aquesta primera experiència laboral em va servir per a veure que l’entorn empresarial era el que m’agradava. Poc temps desprès vaig fer el salt a salut humana. He estat en diferents empreses del sector – tant multinacionals com Alcon (ara Novartis), com en empreses nacionals (Grup Ferrer, Uriach). Fins i tot en una startup (SOM Biotech). En totes aquestes empreses he ocupat diferents càrrecs principalment en les àrees d’I+D+i, i de desenvolupament de negoci. Així doncs, diria que aquesta experiència variada en diferents sectors, empreses i activitats m’ha permès veure molts models d’empresa i de negoci, i he pogut aprendre diferents maneres de treballar i enfocar els reptes.

Per a tu què significa ser responsable d’innovació? Com definiries el teu rol?

La meva feina és molt variada i inclou una part creativa i una altra d’executiva. Respecte a la primera, hem hagut de crear tota una cultura d’innovació i una xarxa per a promocionar-la, tant dins com fora de l’empresa. Com a exemple, destaco una activitat que fem amb metges, i que anomenem “Innovation Days”, on convidem a diferents especialistes per tal que posin en comú els problemes i les dificultats amb les medicacions del seu dia a dia amb les patologies que tracten. La identificació de problemes és una font inesgotable d’idees! La segona part, l’executiva, comença quan les idees es converteixen en projectes i generem grups de treball, contractem empreses proveïdores de serveis especialitzats, i fem finalment el corresponent seguiment de projecte. Aquesta fase s’acaba quan el fàrmac està totalment desenvolupat i només cal sol·licitar-ne l’aprovació formal per part de les autoritats sanitàries.

Com heu estructurat la innovació a Gebro? Quins són els rols associats a la innovació?

Gebro és una empresa molt orientada a objectius i resultats, i la seva innovació també reflecteix aquesta filosofia. Es tracta d’una innovació que s’ha enfocat principalment a producte, i que es podria definir com a innovació incremental. De manera molt resumida, la meva feina és millorar fàrmacs que ja existeixen, com per exemple canviant la via d’administració, millorant la posologia o la seva eficàcia.

L’objectiu principal del meu rol és doncs, contribuir a ampliar la cartera de productes de la companyia desenvolupant nous fàrmacs.

 Com creus que ha estat el procés d’impulsar la innovació oberta sent una empresa familiar internacional? Explica’ns com col·laboreu amb l’ecosistema per fer innovació?

Es tracta d’un procés continu que va evolucionant amb el temps. Som molt conscients que el talent i les bones oportunitats no només sorgiran de dintre de la nostra organització, i per això cal anar-lo a buscar fora de l’empresa. La unitat d’innovació de Gebro treballa de forma molt similar a una startup i està formada per un grup reduït de persones que ens dediquem a les tasques més estratègiques o “core”. Tota la resta ho treballem a través d’una extensa xarxa de contactes. Aquest ecosistema inclou empreses de serveis especialitzades però també metges, associacions de pacients així com universitats, centres de recerca, etc.

Així doncs, l’èxit dels projectes també depèn – i molt – dels socis amb qui col·laborem. Moltes vegades ens ha funcionat la fórmula d’iniciar col·laboracions amb nous proveïdors definint projectes de baix impacte i curts en el temps. D’aquesta manera validem la compatibilitat de treballar junts i generem una confiança per afrontar reptes més complexos.

 Com impulseu l’ADN innovador com a element clau de la cultura de l’organització tenint en compte els reptes del dia a dia de l’empresa?

No resulta senzill. El dia a dia de l’empresa deixa poc espai per pensar en el mig-llarg termini. En el nostre cas treballem en 3 eixos per a fomentar la innovació: a nivell intern, a nivell extern amb clients i amb la pròpia xarxa de vendes. A nivell intern disposem d’un comitè d’innovació que es reuneix cada tres setmanes per a definir reptes, comentar noves propostes, fer seguiment i aprovar noves inversions o projectes. També tenim un grup de treball multi departamental que va variant en funció dels projectes que anomenem “impulsors”. La seva tasca es abordar un repte definit prèviament pel comitè d’innovació que es treballarà usant metodologies d’innovació. Finalment hem creat un canal de comunicació directe amb la xarxa de vendes per a que siguin les nostres orelles i ulls quan estan davant dels metges o especialistes. Ells son els que estan veient la realitat, i per tant un canal obert de comunicació ens és molt útil, per exemple, per identificar millores i oportunitats d’innovació.

Quines han estat les principals satisfaccions o fites relacionades amb innovació a Gebro?

La primera gran satisfacció que em ve al cap és haver pogut completat un cicle d’innovació de producte en un entorn tant competitiu com el farmacèutic. Això significa haver passat pel procés creatiu d’identificació i anàlisi d’una oportunitat fins a la part més operativa de gestió del projecte. El resultat final ha estat el desenvolupament d’un fàrmac de presentació innovadora a diferents països europeus.

Destacaria també com a gran satisfacció veure que la Unitat d’Innovació s’ha convertit en un actor rellevant dins del laboratori a l’hora d’identificar oportunitats de negoci. Tothom a Gebro veu útil disposar d’aquesta Unitat que permet desenvolupar fàrmacs innovadors propis.

Quin consell li donaries als agents de innovació de Som-Inn Port per aprofitar al màxim el fet de pertànyer a un ecosistema d’innovació?

Em costa donar consells perquè cada organització té una manera única de treballar i abordar la innovació. De totes maneres m’agradaria destacar dues característiques de la nostra personalitat que poden ajudar a assolir tots els reptes que ens proposem: La resiliència i la valentia. Respecte a la primera, em refereixo a la capacitat d’aguantar en moments complicats i incerts – la innovació no sempre resulta fàcil! Però amb paciència i suport acaben arribant els resultats. La segona va intrínsecament lligada amb la primera, la innovació implica incertesa i interrogants i hem d’assumir un cert risc si volem innovar.

 Quins creus que són els principals reptes de futur que us plantegeu en relació amb la innovació a Gebro?

Un repte immediat que ens plantegem a Gebro té a veure amb el propi concepte de “repte d’innovació”. És a dir focalitzar-nos completament amb el problema com a punt de partida de qualsevol projecte d’innovació i no partir d’una possible solució identificada.

Altres reptes que tenim sobre la taula son els de donar una oportunitat a altres formes d’innovar. La innovació – en genèric – engloba també innovació en processos, nous models de negoci…etc. Aquests tipus d’innovació també aporten, i no només a nivell econòmic, sinó d’una manera més intangible.

Finalment, el re-formular i definir el binomi risc del projecte i grau d’innovació, seria un tercer repte que ens podria permetre abordar projectes més incerts i arriscats, però que poden suposar una major disrupció.

I per acabar, explica’ns quin ha estat el principal aprenentatge d’innovació que has obtingut des que vau començar aquest recorregut a Gebro?

Vam començar aquesta aventura amb un objectiu genèric ben definit però sense un camí marcat, amb moltes incerteses ni cap experiència prèvia en temes d’innovació. Així doncs, ha estat un camí de creixement personal i professional enorme. Fer innovació no és el mateix que fer I+D!!.

És complicat destacar el principal aprenentatge, però segurament em quedo amb l’assimilar i l’implementar mètodes de treball innovadors, i el poder haver creat equips multi disciplinaris que han generat resultats en forma de nous fàrmacs, contribuint de manera rellevant en ampliar la cartera de fàrmacs del laboratori.

 

Marc, moltes gràcies per haver compartir amb els membres de Som-Inn Port la teva experiència en vers la innovació oberta!!  Esperem poder seguir col·laborant i et desitgem que tu i la teva empresa continueu obtenint èxits en la travessia pel món de la innovació oberta!!

 

30 juliol 2021

Este sitio web utiliza cookies para asegurarse de que obtenga la mejor experiencia en nuestro sitio web. <span style="margin-left:10px"><a style="margin-right: 20px;"href="https://www.porttarragona.cat/es/otras-informaciones/nota-legal#politica-cookies">Política de Cookies </a><a href="https://www.porttarragona.cat/es/otras-informaciones/nota-legal#politica-privacidad">Info RGPDUE</a></span> .

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.

Cerrar