Aprenentatges d’innovació: Entrevista a Margarida López

Seguint amb el programa d’activitats del Cicle d’Innovació Oberta 2021 de Som-Inn Port, hem incorporat una nova iniciativa que anomenem “Aprenentatges d’innovació” amb l’objectiu d’inspirar l’ecosistema a partir de les bones pràctiques d’innovació aplicades a altres organitzacions. Convidarem diferents persones que ens puguin inspirar a seguir innovant i a entendre la millor manera d’adaptar la innovació a la realitat de la nostra organització i de la nostra feina.

Comencem aquesta iniciativa amb una entrevista amb la Margarida López, Head of Innovation a Transports Metropolitans de Barcelona TMB.

 

_____________
Margarida López és Enginyera superior de Telecomunicacions, EMPA  (Executive Master in Public Administration) per Esade i formada en innovació en IESE. És mare d’un fill.
_____________

 

 

Bon dia Margarida, estem encantades de tenir-te aquí amb nosaltres i volem agrair-te la teva disposició a participar en aquesta nova iniciativa.

Bon dia i encantada de participar!

Explica’ns quin ha estat el teu recorregut professional per arribar a la posició de Head of Innovation a TMB

Soc enginyera de formació i vaig començar a diferents empreses del sector (TE, Enditel, Ericsson) gestionant projectes d’infraestructura de telecomunicacions. Després vaig treballar a SENER on des de la direcció d’obra de la Línia 9 del metro vaig tenir els primers contactes amb TMB. Quan vaig tenir l’oportunitat d’entrar a treballar a TMB al 2010 ja tenia clar que el món públic era on em volia dedicar; oferir serveis per a la ciutadania i gestionar-los des d’una organització que, com la vostra, es regeix per uns principis on la vocació de servei està al capdavant per a mi és prioritari. Vaig entrar com a project manager de projectes de ticketing però al 2016 arrel de l’assistència a una fira internacional vaig tenir els primers contactes amb el món de la innovació i a la tornada vaig tenir clar que calia articular un model d’innovació transversal dins de la companyia. Vaig tenir la sort que els meus caps van creure en la proposta i després de diverses posicions intermitges vaig arribar a liderar l’àrea d’innovació.

Per a tu què significa ser cap d’innovació? Com definiries el teu rol?

Sempre dic que la nostra àrea fa de facilitadora dels processos d’innovació dins de TMB. Jo lidero l’estratègia d’innovació junt amb el comitè d’innovació i he d’ajudar a que la innovació “passi” i no com un esdeveniment aïllat sinó com un procés continu i sostingut en el temps.

Com heu estructurat la innovació a TMB? Quins són els rols associats a la innovació?

Hi ha un àrea petita dedicada 100% a la innovació, s’ha habilitat un model de governança format pel Comitè d’innovació (on estan representades les àrees més importants de l’empresa) i uns grups tàctics d’execució que  anomenem “Grups Operatius d’innovació” que també són multidisciplinaris. En paral·lel hem habilitat una figura transformadora: Els “Agents d’innovació”, son empleats de diferents perfils al quals  hem format en innovació i que han d’ajudar a fer extensiva la cultura d’innovació dins de l’empresa. El model d’innovació a TMB és descentralitzat, totes les àrees innoven amb el suport de l’àrea d’innovació.

Com creus que ha estat el procés d’integrar la innovació i  combinar-la amb les tasques de cada dia per al teu equip? Com gestioneu això que anomenem el “dilema de l’innovador”?

Ho gestionem amb esforç i fent ús de les eines que disposem. A la meva àrea no hi ha problema perquè ens dediquem 100% a aquesta tasca però amb la resta d’àrees és complicat trobar els forats perquè es dediquin a aquest temes. Encara estem arrencant tot el model i fins que no obtinguem valor tangible amb la innovació hem de lluitar per aconseguir que la resta de l’organització vegi aquesta necessitat. Val a dir que som un operador públic de transport i que per tant la prioritat és treure el servei en les millors condicions possibles cada dia. Tot i així, cada cop hi ha més consciència de la importància de la innovació. El fet d’articular el comitè d’innovació amb directors de primera línia ha ajudat molt en aquesta tasca.

Explica’ns quines han estat les principals dificultats en aquest procés d’integrar la innovació com a cultura dins l’organització? Com impulseu l’ADN innovador?

Hem treballat molt la comunicació i la formació a tots els nivells de l’empresa. Com he dit abans el rol de l’agent d’innovació (actualment tenim 40) és primordial per ajudar a que els conceptes d’innovació arribin a totes les àrees. Disposem també d’una plataforma col·laborativa d’intraprenedoria on tots els empleats tenen accés i poden estar al dia de les iniciatives d’innovació que tenim en marxa.

____________

“La cultura no canvia de la nit al dia però estem fent esforços per tal que poc a poc vagin calant aquestes noves maneres de fer”.

____________

 

Quines han estat les principals satisfaccions o fites relacionades amb innovació a TMB?

Per a mi tenir el suport ple del Comitè de Direcció i poder activar el comitè d’innovació ha estat la fita més significativa per avançar en el procés. El suport de la direcció és primordial si volem que la innovació realment es prengui seriosament i comenci a donar fruits.

En termes més concrets estem molt orgullosos del primer procés d’intraprenedoria que ha llançat TMBinnova a tots els empleats de TMB. Anava associat al repte “Estació del Futur” i ha estat un procés de 6 mesos de feina que ha donat com a resultat projectes molt interessants i sobretot amb una elevada participació d’empleats de tots els nivells principalment de la base (que és el que volíem). Hi ha hagut molta il·lusió i esforços per part de tots els participants i membres de l’equip que l’han fet possible.

Quin consell li donaries als agents de innovació de Som-Inn Port que volen seguir integrant la innovació a la feina que fan cada dia?

Que es mantinguin actius i no perdin la capacitat exploratòria que és primordial per detectar oportunitats d’innovació.  Han de mantenir la il·lusió pels processos d’innovació i no deixar que els “mata idees” anul·lin la seva capacitat de proposar bones iniciatives que oferiran valor de futur per l’empresa. I que siguin valents, sabem que l’aversió al risc és un dels principals obstacles a la innovació.

I per acabar, explica’ns quin ha estat el principal aprenentatge d’innovació que has obtingut des que vau començar aquest recorregut a TMB?

La innovació és adaptativa… més que qualsevol altre procés de l’empresa, per tant,  una estratègia que semblava bona inicialment  segurament s’haurà de pivotar segons les circumstàncies de l’entorn i la realitat interna de l’empresa. Àixò no és dolent sinó que forma part del camí natural de la innovació l’important és no defallir i trobar la fórmula perquè la roda continuï girant.

Marga, moltes gràcies. Esperem que la teva feina segueixi inspirant altres a seguir innovant. Nosaltres n’hem après molt.

 

19 de maig de 2021

Este sitio web utiliza cookies para asegurarse de que obtenga la mejor experiencia en nuestro sitio web. <span style="margin-left:10px"><a style="margin-right: 20px;"href="https://www.porttarragona.cat/es/otras-informaciones/nota-legal#politica-cookies">Política de Cookies </a><a href="https://www.porttarragona.cat/es/otras-informaciones/nota-legal#politica-privacidad">Info RGPDUE</a></span> .

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.

Cerrar