Observatori → Extern

Plataforma solar flotant offshore construïda amb bambú  

Responsables del projecte 

El projecte Jilin-2, desenvolupat a la Xina, ha estat impulsat conjuntament pel CIMC Offshore Engineering Research Institute, China Forestry Group Corporation i Beijing Forestry University.  

Descripció del projecte 

Aquest projecte innovador desenvolupa una plataforma solar flotant offshore de 100 kW que incorpora una estructura fabricada amb bambú compost, en substitució de materials convencionals com l’acer o el polietilè d’alta densitat habitualment utilitzats en aquest tipus d’instal·lacions. 

La plataforma Jilin-2 està formada per tubs i canonades de bambú compost dissenyats per operar en un entorn marí, on les infraestructures estan exposades a factors com la corrosió, la humitat, la salinitat, la radiació ultraviolada i la fatiga estructural derivada de l’exposició prolongada. 

La principal innovació del projecte rau en aplicar materials d’origen vegetal a una infraestructura offshore, un entorn tradicionalment dominat per materials convencionals com l’acer i els polímers. La proposta explora si els materials compostos de bambú i fusta poden oferir les propietats necessàries de resistència i durabilitat per a aplicacions marines, alhora que poden reduir l’impacte ambiental associat a les estructures tradicionals. 

Jilin-2 utilitza tubs «enrotllats de bambú» de tercera generació juntament amb un material anomenat Tub de Bambú Marí, que els desenvolupadors descriuen com un compost de fusta i bambú pretesat i reforçat amb fibra. Els tubs proporcionen flotabilitat i suport estructural. El bambú s’ha transformat en un material d’enginyeria adequat per a l’ús modern. Les fibres o tires es combinen amb resines i altres components per fer estructures semblants a tubs dissenyades per ser lleugeres i resistents. 

La plataforma Jilin-2 representa una evolució respecte al prototip Jilin-1 de 10 kW desenvolupat el 2023, augmentant la capacitat fins als 100 kW. La instal·lació forma part d’un projecte de demostració integrat per a la producció d’hidrogen, amoníac i metanol, en el qual la generació renovable forma part d’un sistema energètic més ampli. 

Durant el desplegament de la plataforma es realitzarà un seguiment del comportament de l’estructura en condicions marines reals, analitzant aspectes com la resistència dels materials, la seva resposta davant la corrosió i la seva durabilitat a llarg termini. Aquesta fase permetrà obtenir coneixement sobre la viabilitat d’utilitzar materials compostos de bambú en futures aplicacions marines. 

Aquest cas és un exemple de com la innovació en materials pot complementar el desenvolupament de noves infraestructures d’energia renovable marina, explorant alternatives als materials convencionals per avançar cap a solucions potencialment més sostenibles en entorns offshore. 

La plataforma solar flotant Jilin-2 feta de tubs i canonades de bambú compost.

Objectius del projecte 

L’objectiu principal del projecte és demostrar el potencial dels materials compostos de bambú per a la construcció de plataformes solars flotants offshore, avaluant el seu comportament en condicions marines reals. 

La iniciativa busca generar coneixement sobre la resistència, durabilitat i aplicabilitat d’aquests materials en infraestructures marines, així com explorar alternatives als materials tradicionals utilitzats en estructures flotants per a energies renovables. 

Data de publicació 

29 de setembre 2026 

Links d’interès